1- Projecte de recerca: marc normatiu
• En el quart curs tot l’alumnat ha de realitzar un projecte de recerca en equip.
• Aquest projecte ha d’estar constituït per un conjunt d’activitats de descoberta i recerca realitzades per l’alumnat entorn d’un tema escollit i acotat, en part, per l’alumnat mateix i sota el guiatge del professorat.
• Al llarg del projecte, l’alumne o alumna ha de mostrar capacitat d’autonomia i iniciativa en l’organització del seu treball individual, i també de responsabilitat, cooperació i col•laboració en el desenvolupament de projectes en comú.
• El projecte de recerca consta d’una sèrie de tasques que es poden construir a partir de situacions, problemes o preguntes inicials, sobre les quals l’alumnat, en grups reduïts, ha de plantejar una hipòtesi o objectiu, planificar el mètode de resolució, integrar informació procedent de diverses fonts i, finalment, arribar a unes conclusions argumentades per mitjà d’un informe escrit i una breu exposició oral. Aquestes situacions inicials proposades a l’alumnat poden tenir un caràcter transversal però també es poden emmarcar dins un àmbit de coneixement determinat.
Objectiu:
L’objectiu del projecte de recerca és contribuir al desenvolupament de les competències bàsiques de l’ESO i, especialment, de la competència d’aprendre a aprendre, i la competència d’autonomia i iniciativa personal.
• Aprendre a aprendre: el projecte de recerca suposa la posada en acció de les pròpies capacitats i potencialitats orientades a satisfer uns objectius, tot manejant de manera eficient recursos i tècniques del treball intel•lectual i demostrant capacitat per cooperar.
• Autonomia i iniciativa personal: implica diverses actituds personals interrelacionades, com la responsabilitat, la perseverança, la creativitat, la capacitat de prendre decisions i de transformar les idees en accions per tal de tirar endavant projectes individuals i col•lectius.
També es posen en acció les competències: comunicativa lingüística i audiovisual (amb la presentació escrita del treball i l’exposició oral); la competència en el tractament de la informació i la competència digital (amb la cerca i gestió d’informacions en diversos formats); i la competència social i ciutadana (participació, responsabilitat, presa de decisions i capacitat dialògica en el treball en equip).
Avaluació:
• es valorarà principalment el procés global del treball realitzat i la perseverança en la consecució de les fites proposades, i no únicament els resultats obtinguts.
• La qualificació final, que és individual, caldrà que contempli la capacitat d’autonomia per gestionar la pròpia feina, així com l’actitud de cooperació i responsabilitat en el treball en grup.
• s’assignarà una qualificació específica a la matèria projecte de recerca.
2.Projecte de Recerca a la Salle la Seu: Organització
• Anual: 1h setmanal al llarg del curs ( aproximadament unes 35 h lectives de setembre a juny)
3. Projecte de Recerca a la Salle la Seu: parts, temporització i avaluació
1.Introducció, en la qual els alumnes aprenen diferents qüestions relacionades amb la recerca, com per exemple què és la recerca, com es treballa en equip, etc
1r trimestre
• Explicació del concepte de recerca.
• Recordar la dinàmica del treball cooperatiu de grup.
• Repassar la normativa de la presentació de treballs (1h setmanal. Professors tutors del projecte de recerca de l’àrea de llengües ).
• Introducció i repàs de Conceptes estadístics aplicables (1h setmanal. Professors tutors del projecte de recerca de l’àrea de matemàtiques ).
• Organització dels grups d’alumnes per afinitats temàtiques i d’optatives.(tutoria/professors de la matèria projecte de recerca).
• Els grups escullen un coordinador/a de grup i un tema (matèria de Recerca).
• Supervisió dels temes escollits (tutoria i professors de la matèria projecte de recerca).
• Assignació dels diferents grups als professors del claustre ( reunió de claustre).
2.Informació, els alumnes cerquen informació
2n trimestre
• Recerca d’informació sobre el tema escollit (hora de PR).
• Confirmació sobre el tema definitivament escollit (hora PR).
• Previsió del seguiment per part dels professors tutors dels projectes assignats.
• Seguiment del Registre setmanal de treball i incidències de cada alumne per part dels professors de l’hora assignada a treball de recerca.
3.Recerca, en la qual els equips realitzem pròpiament la investigació. A partir de la qüestió plantejada els alumnes busquen la manera de donar-hi resposta.
2n trimestre
• Controls de seguiment de feina (professors de recerca i professors tutors assignats).
4.Conclusions: els alumnes realitzen l’informe de la recerca i en fan la presentació del treball realitzat.
3r trimestre
• Supervisió d’una presentació general prèvia al lliurament del projecte (professors tutors) ( juny).
• Presentació del document memòria de la recerca als professors tutors en una hora i data fixades per a cada grup a través d’una exposició oral en què han d’intervenir tots els membres de grup (15 minuts).
• Temporització de l’avaluació: 2 sessions: 1ª quinzena de juny en horari de matí i tarda.
• Lloc: sala d’audiovisuals.
• Tribunal:presentació davant de tres professors: tutor/a de treball; tutor/a de recerca; professor/a TIC.
• Lliurament de la memòria o treball realitzat al professor/a tutor/a de recerca.
• Avaluació del Projecte per part dels Departaments implicats.
• Previsió dels mecanismes de recuperació en cas de suspendre (junta d’avaluació dels projectes).